Tegu on avatud ja demokraatliku üritusega, millel kutsutakse kõiki huvilisi kaasa lööma Erki Kasemetsa elukestvates kunstilistes ettevõtmistes. Erki Kasemetsa kunst kõnealusel näitusel kuulutatud vabavaraks, mida iga külastaja võib oma näo järgi edasi maalida.
Praeguseks juba veerandsada aastat
töös olnud ettevõtmise sisuks on maalida iga päev üks piimapakk,
märgistada see kuupäevaga ning luua kolossaalne koloreeritud arhiiv
elupäevade kulgemisest. Teose mahud ongi kasvanud tänaseks kolossaalseks
ja monumentaalseks, ruumipuudusel on seda siiani vaid jupiti
eksponeeritud nii Eestis, lähivälismaal kui Euroopas. Nüüd, 2013. aasta
jaanuaris, Tallinna Kunstihoones, on ta esmakordselt eksponeeritud
publikule täies ulatuses – kõiki ruume, põrandaid, seinu ja lagesid
katva kronoloogilise girlandina, mille algus kaob perestroika aegade
hämarusse, lõpp aga … on ulatatud külastajatele, et nemadki pintsli ja
värvidega aitaksid kirja panna aja kulgemist. See on võimalus kõikidele
luua avalikku monumentaalkunsti siin ja praegu ning astuda üles oma
isiknäituse/teosega Tallinna kesklinna suurimal näitusepinnal.
Erki Kasemets on tuntust kogunud ka värvitud džinnipurkide installeerijana massiivseteks seinasuurusteks pannoodeks, nimetusega “Tõeline vabaduse kell”, mis erinevalt Vabaduse väljaku teistest avalikest ajanäitajatest näitab seda kellaaega, mida külastajad parajasti heaks arvavad.
Erki Kasemets on tuntust kogunud ka värvitud džinnipurkide installeerijana massiivseteks seinasuurusteks pannoodeks, nimetusega “Tõeline vabaduse kell”, mis erinevalt Vabaduse väljaku teistest avalikest ajanäitajatest näitab seda kellaaega, mida külastajad parajasti heaks arvavad.
Muu info siin
***
6.a klassiga külastasime Tallinna Kunstihoone galerii. Õpilased uurisid Erki Kasemetsa näitust "Hullud päevad".
TUNNIKAVA
Sihtgrupp: 6a klass
Teema: galeriikülastus
Maht: 1x45 min
Eesmärk:
- Tutvuda kunstnik Erki Kasemets teostega näitusel „Hullud päevad“
- Uurida mida ja kuidas kunstnik kujutab ning mis on teoste sõnum.
- Tõhus koostöö rühmas.
- Arendada analüüsimise ning arutlemise oskust.
- Õpilane oskab analüüsida kunstniku töid.
- Õpilane suudab esitleda kunstnikule küsimused.
- Õpilane töötab ja mõtleb rühmas kaasa.
Õppematerjalid: näitusesaal, kunstniku esitlus
Materjalid: -
Meetodid: rühmatöö, arutelu
Hindamine: ei ole
Võimalik edasiarendus:
Võimalik edasiarendus:
- Taaskasutatud tarbed – aluseks kunstniku taaskasutatud piimapakki, CD-plate, suitsupakki idee. Õpilased mõtlevad, milliseid ökoloogilisi probleeme erinevate materjalide (plastik, kilekotid, metall, puit jne) ära viskamine ja mõtlematu tarbimine tekitab. Lähtuvalt sellest, kasutades loodust reostavat või tarbimise tagajärjel tekkinud materjalide jääke (piimapakki), loovad maali.
Näituse käiku
tunnikava
Aeg
|
Õpetaja
tegevused
|
Õpilaste
tegevused
|
tunni vaheaeg
2 min
|
Ootab väljas õpilasi ning räägib,
et ootame natuke ka teisi, kes hilinevad.
|
Panevad selga riideid ja kogunevad
väljas, ootavad õpetaja lubadust minna näitusele.
|
5 min
|
Räägib, et alustame liikumist
kunstihoone suunas.
|
Kuulavad õpetaja selgitust ning
lähevad koos õpetajaga.
|
5 min
|
Kontrollib, et
kõik jõudsid kohtadele, laseb õpilasi sisse ning räägib, et võtsid
ülesriideid maha.
|
Sisenevad kunsihoonesse, panevad
riideid garderoobi ning üks õpilane maksab terve klassi eest.
|
25 min
|
Vaatab õpilaste
järgi (vaatab kuidas õpilased kuulavad ning vajadusel reageerib ebakohasele
käitumisele (lahendab probleemi). Näitusesisu selgitab kunstnik ise. Kontrollib
aega, et õpilased õigeaegselt jõudsid kooli tagasi.
|
Vaikselt
kuulavad, täpsustavad (küsivad kunstnikult midagi) ja käivad näitusel ringi.
|
5 min
|
Teavitab, et tund hakkab lõppema.
Paneb kirja neid õpilasi, kes puudusid tunnil. Räägib, et lähme tagasi
kooli.
|
Hakkavad lõpetama ning kuulavad
õpetaja, lähevad garderoobi ning panevad oma riideid selga.
|
5 min
|
Viib õpilasi
tagasi kooli.
|
Lähevad tagasi
kooli.
|
Hindamiskriteeriumid:
Lävendid
|
arvestatud
|
Mitte arvestatud
|
Väljundid
|
||
1. Teab kunstnikke, osaleb klassivälises
ürituses ning oskab luua tööd antud tehnikas.
|
Osaleb aktiivselt klassivälises ürituses
ning loob tööd antud tehnikas.
|
Kriteeriumid on tehtud ainult pooleli
või ei osale antud ürituses ja loov töö puudub.
|
KLASSIVÄLISE ÜRITUSE ARUANNE
NÄITUSE KÄIGU ANALÜÜS:
Antud käigu teema valik on seotud ka praktilise
töökavaga, mis oli mõeldud 6. a klassi jaoks. Antud tunni eesmärgiks on tutvuda
kaasaegse kunsti ning ühendada praktilise tegevusega/tunniga („palju parem kui
üks“). Antud klassiväline ürituseks oli valitud Erki Kasemetsa näitus nimega
„Hullud päevad“. Valitud näitus väga hästi sobis töökavadele ning oli seoses
järgmise tunniteemaga.
Klassivälise ürituse olen juba läbi viinud
esimesel praktika nädalal. Juhendav õpetaja tellis ekskursiooni 2-3 nädalat
enne meie praktika algust. Oli mõtetu muuta, kuna õpetaja alustas ka jägamist
info õpilaste vahel. Õpetaja teavitas õpilasi, et järgmisel nädalal nad lähevad
näitusele koos uue õpetajaga ning tutvustas mind.
Kuna minul ei olnud mingit kogemust kuidas läbi
viiakse klassiväline üritus, esialgselt leppsisin kokku juhendatava õpetajaga,
et lähen nendega koos (10a klassiga). Samal ajal uurisin kõik vajalikud
küsimused (näiteks: mitu korda aastas korraldatakse klassiväline üritus? Kes
korjab raha? Kuidas arvestatakse aeg? Kas õpilased peavad mingi tagasisidet
andma õpetajale?).
Gustav Adolfi koolis klassiväline üritus toimub
2-3 korda aastas. Klassid on juba harjunud iseseisvalt korjata raha (klassist
valitatakse üks õpilane, kes korjab raha ning maksab klassi eest
Muuseumis/galeriis). Pärast üritust õpilased peavad tegema lisaks ülesannet:
essee või täita töölehte.
Esiteks tahan öelda seda, et iseseisvalt
ettevalmistasin tunnikava ja planeerisin aega klassivälise ürituseks. Olen läbi
viinud kaks käiku näitusele (9c ja 6a klassides).
Näituse käigu õpitulemused:
- Õpime tundma
kunstimaailmaa klassi ja kooli väljas
- Õpime analüüsida
loomingut, põhjendada oma arvamus
- Loome sild praktiliste
ja teoreetiliste teadmiste vahel
- Õpime tundma huvi kunstiväärtuste poole ning
väärtustama seda
9c klass
Tunni vahetusel ootasin õpilasi väljas.
Kogunemiseks õpilastel võttis umbes 5 minutit (oli vahetund), mille pärast
alustasime liikumist kunstihoone suunas. Kogu tee meil võttis 7 min, et jõuda
kohale. Kunstihoones meid juba ootas kunstnik, õpilased kiiresti panid pealisriided
riidehoidu. Seejärel, ütlesin minna kunstniku juurde (näitus algas uksest, kus
oli nööbist tehtud riideid). Kunstnik rääkis oma loomingust ja hea meelega
vastas ka õpilaste küsimustele.
Enamus klassis kuulasid kunstniku juttu ning
suure huviga vaatasid kunstiteoseid. Mõned poisid ei tundnud huvi ja rääkisid
omavahel. Mina kohe reageerisin ning olen teinud märkusi, et nad segavad teisi.
Lisaks pidin kogu aeg vaatama, et nad liikusid koos oma klassidega (ühe
rühmaga). Oli nähtav, et nendel puudus huvi ja motivatsioon. Võib olla põhjus
oli selles, et klassiväline tund oli viimasel tunnil ja õpilased olid juba
väsinud. Mingit muud ebakohast käitumist ei olnud. Mõned õpilased olid
aktiivsed ning julgelt osalesid ürituses. Tunni jooksul kontrollisin ka aega,
et õigeaeglaselt lõpetada tund. Tunni lõpus kunstnik pakkus õpilastele
iseseisvalt värvida üks piimapakk. Õpilastele antud ülesanne meeldis ning kõik
võtsid osa tegevuses. Tuleb märkida seda, et õpilased osalesid kõikides
ülesannetes mida pakkus nendele kunstnik (nt: jätsid oma arved, piletid
näitusele).
6a klass
Ootasin õpilasi 10 minutit enne tundi algust.
Õpilasel kogunemine võttis pisut rohkem aega, kui oli planeeritud algusel. Nad
hilinesid, selletõttu et nendel oli kontroltöö eelenavlt (matemaatika tunnis).
Helistasin kunstihoonesse ning teavitasin, et me tuleme natuke hiljem. Mõne aja
pärast kontrollisin, et kõik juba tulid ning me alustasime liikuda. Aeg-ajalt
vaatasin kas kõik õpilased liikuvad koos ning olin tähepanelik kui kõndisime
üle tee. Kohale jõudsime 5 min hiljem. Kunstihoones meid ootas kunstnik.
Seejärel, ütlesin õpilastele kiiresti panna pealisriided riidehoidu ning minna
kunstniku juurde (näitus algab uksest, kus oli nööpist tehtud riideid,
põhiekspositsioon asus 2 kor.). Kunstnik alustas oma juttu sellest kostüümist
ning loomingust. 6a klassiga näitusel ei olnud mingeid probleeme. Õpilased olid
väga aktiivsed.
Tuleb märkida seda, et aktiivne õppimine on
kvalitatiivne ning seotud muu teguritega, nagu motivatsioon, stiimulid ja
keskendumine. Selleks, et säilitada aktiivset keskendunud õppimist, on vaja
tegevuste varieeruvust. (Pollard & Triggs, 2001: 299).
Tunni ajal grupeerisin õpilasi nii, et ühiste
huvidega ja tegevustega õpilased saaksid koos töötada. Peale motivatsioonilisi
aspekte võib kasu olla ka sellest, et õpilastel on ühised arusaamad ja
kogemused. (Pollard & Triggs, 2001: 299)
Arvan, et klassiväline tund suurendab
sotsiaalse arengu võimalusi. Peale selle teavad õpilased peaaegu alati, mis
toimus kaasaaegse kunstimaailmas. Seejärel tahan öelda, et seda töövormi
(rühmatöö) soovitatakse sageli sotsiaalsete ja keeleoskuste arendamiseks ning
vahendina, mille kaudu õpilased saavad üksteist õpiprotsessis toetada,
üksteisele väljakutseid esitada ning laiendada oma teadmisi loovülesannete
lahendamisega. (Pollard & Triggs, 2001: 293) Lisaks ka klassiväline üritus
võib õpilaste hulgas tugevdada soo, suhte või muu stereotüüpe.
Arvan, et antud tund läks hästi ja
produktiivselt. Õpilased olid õppimiseks organiseeritud ning püstitatud eesmärgid
olid saavutatud. Tunni korraldus oli seostatud väärtuste, eesmärkide ja
õppekavaga tervikuna ning praktiliste asjadega. Õige tunni korraldus, aega
planeerimine ja reeglid organiseerimiseks klassivälise tundi. Tunni
korraldus oli õpilastele selge ja arusaadavalt kokku lepitud.
Kokkuvõtes tahan lisada, et nii klassiväline kui ka
praktiline osad on olnud hindelsied. Õpilased said hindeid oma praktilise töö
eest. Loomulikult on sel tegevusel ka eriline pedagoogiline väärtus.
Hindamissüsteem on paindlik, mis haarab kõiki õpilasi ning arvestab õpilase
isikupära ning motiveerib õpilasi tööle. (Leppik, 2001: 86)
No comments:
Post a Comment