PÕHIPRAKRIKA II EELNÄDAL
Põhipraktika II
etapil täitsin klassijuhataja ülesandeid 6a klassis, kus andsin ka
kunstiõpetuse tunde. Praktika eelnädalal tutvusin klassijuhatajaga ja leppisin
kokku kohtumisest. Esimesel nädalal kooskõlastasime mis on alus ja minu enda
tööplaan praktika jooksul.
Põhipraktika II eelnädalal kunstiõpetuse tunnis
tulvusin 6a klassiga (klassis on 28 õpilasi). Esimesel tunnil vaatlesin kuidas
klass töötab ja käitub tunni ajal. Esimene mulje oli positiivne. Oli ainukene
asi mis mind hätis, see on see, et õpilased ei kuulanud klassikaaslaste
esitlusi. Kunstiõpetuse tunni algul tutvustas kunstiõpetaja mind õpilastele.
Õpetaja ütles, et järgmisel nädalal nad külastavad Erki Kasemetsa näituse
„Hullud päevad“. Lisas ka seda, et nendega koos läheb uus õpetaja, ehk mina.
Klass tähelepanelikult kuulas õpetaja selgitusi ja vaatasid mind huviga.
Klassijuhataja vestluse jooksul sain teada, et
üldiselt antud klassiga ei ole probleemi, distsipliiniga on kõik korras ning
teistel õpetajatel on olnud ka harva nendega probleeme. Ta ütles, et tegeleb
nendega juba paar aastat. Klassijuhataja peab olema kursis kigega: mis toimub
klassis, kuidas töötavad lapsed teistes tundides, kuias sujub koostöö
kolleegidega ning vanematega.
Teisel nädalal jatkasin jälgimist 6a klassi ka käitumist
ka vahetunnil, kus nad rahulikult suhtlesid omavahel ning tegelesid oma
asjadega, sööklas olid ka viisakad. Tuleb märkida seda, et praktika jooksul
minul ei olnud antud klassiga mingeid erili probleeme.
Tuleb lisada, et esimesed kohtumised uue klassiga on
äärmiselt tähtsad. Esimestes tundides uue klaasiga püüdsin teadlikult kujundada
tunni õhkkonda ja sõlmida töökokkulepet õpilastega kogu praktikaks. Mina tulin
klassi lühiseks ajaks klassi, kus tavad, reeglid ja suhted on juba kindlalt
paigas. Õpetaja peab saavutama kolm põhieesmärki: 1) saavutada teatud
domineerivat seisundit; 2) kehtestada vaimu, reegleid, tavasid ja korda
klassis; 3) alustada õpilastega suhete ülesehitamist. (Pollard & Triggs,
2001: 389)
KLASSITUND (vaadeldud)
Külastasin ka nende klassitundi. Õpetaja alustas tundi
tervitamisega. Esiteks klassijuhataja jagas vajaliku info õpilastele mis
puudutas suusapäeva. Lisaks ta küsis, kes õpilastest võiks osaleda
suusavõistlustel. Õpilased aktiivselt hakkasid arutlema ja valima kes osaleb
võistlustel. Õpietaja andis ka õpilastele tagasisidet ehk vastas nende
küsimustele. Tuleb märkida seda, et õpetaja vastas küsimustele järjest, sest
õpilased tõstsid kätt kordamööda. Juhul kui laps ei saanud osaleda suusapäevas,
ta pidi tooma arstitõendit või kirja vanemate käest. Seejärel õpetaja rääkis
uuest kooliotsusest. Õpilased peavad tegema ühiskonnatööd- 2 t töötama koolis
või väljas. Seda tuleb teha tundide välisajal lisakohustusena. Iga õpilane peab
tooma tõendit, mis läheb direktorile ja kus on märgitud kus ja millal see
toimus. Viimane tund pärast klassitundi ei toimunud kuna õpetaja jäi haigeks.
Mina märkasin, et klassijuhatajal on domineeriv
seisund, ta oli väga enesekindel ja et see loob asjaliku pildi, et tema „omab
kontrolli“. Ta kasutas järgmisi strateegiad: ta sisenes klassi enesekindlalt,
istekoht oli paigutatud õigesti – see oli kesksel kohal ruumis, liikus klassis,
lasi pilgu sagedaselt üle kogu klassi nii, et õpilased seda kindlasti märkasid
ning õpilastega oli tugevalt silmside saavutatud ja hoitud. (Pollard &
Triggs, 2001: 389)
Õppimise osas õpetaja jagas õpilastele lehed, kus nad
pidid vastama küsimustele: kuidas meie klassis olukord on? Kas oled olnud
kannatannud kiusamise all? Kui palju? Milles on?/Mis toimus täpsemalt?
Samal ajal kui õpilased vastasid küsimustele, õpetaja
pani kirja neid kes puudusid täna. Õpilased istusid vaikselt ja vastasid
küsimustele.
Tuleb lisada ka seda, et pärast tunni 3 tüdrukut tulid
õpetaja juurde. Nad hakkasid rääkima sellest, et üks poiss nende klassist
häirib neid oma tegevustega. Näiteks, ta tegi katki tahvlit, segas tunni ajal
oma jutudega neid ja jälgib kogu aeg neid ja teeb silmi. Nad ei saa aru kas ta
teeb seda näljaga või meelega ärritada neid? Õpetaja kuulas ära õpilasi ning
kohe reageeris nende jutudele. Mina olin ka kõrval ja ka kuulasin kõik pealt.
Pärast täpsustasin ka klassijuhatajal käest kellega on probleem? Milles asi on?
Sain teada, et see oli nende klassikaaslane, kes puudus 3 aastat nende klassis
(ta oli vanematega välismaal) ning tema tegevused ei meeldi kaaslastele.
TEMAATILINE KLASSIJUHATAJATUND
Klassijuhatatunnis pakkusin klassijuhatajale järgmist
teema „Suitsetamine“. Seda tundi lubati mul läbi viia iseseisvalt.
Klassijuhatajalt sain teada, et vanemad palusid rääkida just suitsetamise
teemast.
Tunniks ettevalmistasin presentatsiooni ning jagasin
laiali trükitud paberikandjal tekst. Oma juttu alustasin sellest, et
meenutaksime nende külastuse Erki Kasemets’i näitust (seal oli ka
suitsetamisega seotud teema). Seejärel küsisin nendelt: kas nende perekonnas on
suitsetaja/d? Kui palju raha aastas läheb sigaretide ostmiseks? Õpilased hea
meelega vastasid küsimustele (olid aktiivsed ja motiveeritud).
Klassijuhatajal on domineeriv seisund (enesekindel) ja
ta loob asjaliku pilti, et tema „omab kontrolli“. Kasutasin järgmisi
strateegiad: enesekindel sisenemine klassi, istekoha õige paigutus (keskne koht
ruumis), liikumine klassis, pilgu sagedane laskmine üle kogu klassi, nii et
õpilased seda kindlasti märkasid ning õpilastega oli silmside saavutatud ja
hoitud. (Pollard & Triggs, 2001: 389). Selleks, et asendada domineerivat
seisundit andsin seda mõista mitmel viisil: kasutasin rohkem kiitust,
innustamist ja julgustamist (Pollard & Triggs, 2001: 390). Lisaks kasutasin
ka küsimusi antud teemal, mis oli suunatud õpilastele.
Kõik need strateegiad aitasid mind läbi viia
klassitundi. Temaatiline klassitund aitab läbi viia:
- Individuaalne enesetäiendamise plaan.
- Õpetajal on olemas tunniks vajalik plaanitud
materjal.
- Panna õpilasi räägitu üle mõtlema.
- Kasutatakse lihtsa töötunni põhimõtet. (Leppik,
2001: 75-81)
SUUSAPÄEV
Tunnid sellel päeval koolis ei toimunud, sest kõik
pidid osalema suusapäeval, mis toimus Nõmme spordikeskuses. Tahan märkida ka
seda, et mõned õpetajad ise ka võtavad osa suusapäevas. Kell 13.00 startisid
8-9 klassid ning nende järel (kell 13.10) startisid 5-7 klassid. Tuleb märkida
seda, et klassist võistlustel osalesid ainult mõned õpilased. Teised võisid
suusatada pärast seda, kui direktor annab tänukirju võitjatele.
6a klass osales väga aktiivselt ning nad olid
motiveeritud võitma. Klassist osalesid 3 õpilast (2 poisi ning 1 tüdruk).
Tulemusena üks poiss sai esimese koha, teine sai neljanda koha ja tüdruk teise
koha (distantsil 2400 m). Mina kui nende klassijuhataja hea meelega andsin
nendele tagasisidet-õnnitlesin võitjaid. Teised klassikaaslased elasid kaasa
võitjatele. Tuleb lisada ka seda, et nende käitumine suusapäeval oli
absoluutselt normaalne, puudus mingisugune ebakohane käitumine.
Pärast võistlemist õnnitlesid neid õpilasi, kes osalesid
võistlusel. Seejärel kõik (klassid, õpetajad) võiksid juba hakata
vabatahtlikult suusatama minna. Mina ootasin, kui nad tulevad tagasi ning pidin
aitama neid sööma viimisel.
Sellel päeval klassiõpetaja põhieesmärgid olid
järgmised: kontrollida, et kõik õpilased jõudsid kohale õigeaeglaselt, et ei
olnud ebakohast käitumist, et kõik õpilased võtsid suusad ja startisid
õigeaeglaselt, anda tagasisidet õpilastele ning lahendada muid probleeme.
Selleks, et asendada domineerivat seisundit muuga,
kasutasin rohkem kiitust, innustamist ja julgustamist; püüdsin luua kontakti
üksikute õpilastega ning pakkusin töö tegemisel abi. Võtsin eeskuju kogenud
õpetajatest ja töötasin selle nimel, et saada kontroll enda kätte. (Pollard
& Triggs, 2001: 390)
Kogunemine stardil. Keskel on tüdruk minu klassist.
EESTI VABARIIGI PÄEV
22. veebruaril koolis toimus Eesti Vaabarigi
sünnipäev, mida tähistatakse väga aktiivselt. Kogu üritus toimus tund aega.
Koolis on olnud ainult 3 esimest tundi. Kell 11.00 klassid ja nende
klassijuhatajad ning kooli juhtkond hakkasid kogunema väljas. Pidulik osa algas
riikliku lipu toomisega (mootorrataga). Seejärel mängiti Eesti hümni ja GAG
gümnaasiumi hümni, mida mängis kooli puhkpilliorkester. Pärast seda oli kooli
direktori esitlus ja muude tähtsate külaliste esitlused.
Lisaks tuleb märkida, et kooli territooriumil oli
sõelased, sõjatehnika ning külmrelvad. Oma esitluste lõppus direktor kutsus
õpilasi vestlema sõjalastega ja tutvuda tehnikaga ning tänas 9b klassi nende
kingituse eest, milleks oli lumitank. Ta palus õpilasi olla väärikad kodanikud.
Iseseisvuse päeva lõpetati lauludega ja piduliku söömisega.
Sellel päeval klassijuhataja töö seisnes selles, et
õigeaeglaselt tulla kohale ning hoida kontrolli all kõiki. Minu klassiga ei
olnud probleemi. Esialgselt kogunesime klassis, pärast läksime garderoobi ja
sealt välja. Tahan märkida seda, et õpilased olid heas tujus, rahulikud,
ebakohane käitumine puudus.
Väljas nad olid väga rahulikud ja vaiksed. Antud
üritus oli nende jaoks väga huvitav ja põnev. Selleks, et hoida kontrolli all
distsipliini kasutasin järgmised strateegiad: enesekindel sisenemine klassi,
istekoha õige paigutus (kesksel kohal), pilgu sagedast laskmist üle kogu
klassi, nii et õpilased seda kindlasti märkasid ning õpilastega silmside oli
saavutatud ja hoitud. (Pollard & Triggs, 2001: 389). Põhjus, miks kõik
tähtsad üritused toimuvad väljas- on liiga väike aula, mis ei võimalda mahutada
kõiki õpilasi ja õpetajaid.
Kokkuvõtes
tahan öelda seda, et minu arvatest olen õpinud klassi lähemalt tundma. Olen
jälginud õpilasi süstemaatiliselt õpilaste õppeedukust, käitumist ja
omavahelisi suhteid kui ka suhtlemist õpetajatega. Põhiraktika II perioodi
jooksul osalesin kõikides klassi ettevõtmistes (suusapäev, klassiväline üritus,
Vabariigi päev ja temaatiline klassijuhatajatund). Seda poissi, kellega oli
probleemi klassikaaslastega, enam ei olnud teistele probleemiks, tal puudus
ebakohane käitumine. Kunstiõpetuse tunnil, tunni vaheajal, sööklas ning kooli
väljas ei olnud mingi probleemi. Arvan, et sain vajaliku ja positiivse kogemuse
klassijuhataja töö täitmisel. Antud klass mulle meeldis ning oli nähtav, et
mina õpilastele ka meeldisin. Nad suhtlesid minuga täiesti vabalt, ilma
kartmist, võtsid mind tõsiselt ja täitsid minu ülesandeid.
No comments:
Post a Comment